Тарифи на послуги з водопостачання та водовідведення в Україні можуть здорожчати вже найближчим часом. Це станеться після того як відповідне рішення буде ухвалене НКРЕКП. Чому потрібне підвищення тарифів на воду, наскільки вони зміняться та як вплинула війна на роботу водоканалів сайту ТСН.ua розповів в інтерв’ю Дмитро Новицький, президент Асоціації "Укрводоканалекологія".

Наскільки можуть зрости тарифи на воду та водовідведення в Україні?

Стан водоканалів України на сьогодні критичний: мережі зношені, обладнання застаріле, бракує кваліфікованих працівників. Все це відбувається внаслідок хронічного недофінансування важливої для життєзабезпечення міст галузі. Щоб вода дійшла від річки до крана споживача, потрібні не лише зусилля працівників водоканалу, а й відповідне фінансування витрат на весь цикл технологічних процесів. Саме ці витрати закладаються в тариф, який в результаті впливає на суму рахунку за надану послугу.

Загрожує катастрофою: чому необхідно піднімати тарифи на воду

Зрозуміло, що структура тарифу у кожного водоканалу різна, але є базові складники - спільні для всіх підприємств. Основні статті витрат це оплата рахунків за електроенергію, закупівля пально-мастильних матеріалів, реагентів, обладнання, реалізація інвестиційної програми та, звичайно, виплата заробітної плати.

В основі визначення розміру тарифу та його використання є відповідний процес.

По-перше, треба чітко розуміти, що розрахунки тарифу, які робить кожен водоканал самостійно відповідно до вимог законодавства, ретельно перевіряються НКРЕКП. Як правило, такі розрахунки зазнають суттєвих змін в бік зменшення окремих складових, і лише тоді питання виноситься на затвердження (встановлення).

По-друге, вже після встановлення тарифу, порядок його використання також ретельно перевіряється національним регулятором.

По-третє, окрема перевірка здійснюється для контролю реалізації інвестиційної програми, мета виконання якої полягає в оновлені основних фондів: заміна мереж та обладнання, модернізація технологічних потужностей. 

Цей, начебто складний процес, як раз й забезпечує прозорість та об’єктивність встановлених тарифів. За результатами зазначених перевірок у разі виявлених відхилень від встановленої структури тарифу до підприємств засовуються санкції, аж до зняття (з тарифу наступного року) коштів. Тому всі маніпулювання окремих політиків - або нерозуміння процедур, або банальний політичний популізм та спекуляція на чутливій темі.

Але підсумовуючи, в середньому тариф має зрости на 6 грн за м³ води та 6 грн за м³ водовідведення. Наприклад, на родину, яка споживає 6 м³ на місяць, платіж зросте на 72 грн на місяць за дві послуги: холодне водопостачання та відведення холодної і гарячої води. Отже, повний платіж родини,  яка використовує 6 м³ на місяць з урахуванням коригування тарифів, становитиме лише 210 грн. Це за 6000 літрів води та 6000 літрів відведеної каналізації.

Якщо порівняти з продуктами харчування, це невелика вартість за ці послуги. Тим паче, на послугу з водопостачання та водовідведення можлива державна допомога у вигляді субсидій та пільг пенсіонерам, багатодітним родинам, людям з інвалідністю та всім іншим, хто цього дійсно потребує, оскільки від цих послуг залежить життєдіяльність людини.

Як давно не змінювалися тарифи на водопостачання та водовідведення у столиці?

Тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення діють з 01.01.2022, відповідно постанови НКРЕКП від 22.12.2021 № 2842.

При цьому, треба зазначити, відповідно до публікації, оприлюдненої на сайті регулятора 10.03.2023 - НКРЕКП планує у березні 2023 року включити до порядку денного свого засідання у формі відкритого слухання питання про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення.

Скільки за воду платять в Європі

Чому ж в Україні структура тарифу відображає лише основні статті поточних витрат, та й ті не відповідають принципам сталого розвитку підприємств?

Треба нагадати, на що і в якому розмірі йдуть кошти українських водоканалів. Левова частка (приблизно 30%) – це затрати на закупівлю електроенергії, вартість якої на сьогодні наблизилась до європейської. Ціни на обладнання, матеріали, реагенти також близькі до європейських, тому що більшість зазначених позицій не виробляються в Україні та закуповуються за кордоном. Податки пропорційні та не впливають на картину затрат. Лише заробітна плата співробітників наших водоканалів відповідає українським реаліям.

При цьому наш середній тариф у перерахунку на євро – €0,6 за 1 м³, а мінімальний тариф європейського водоканалу становить близько €3 за 1 м³.

Отже: різниця €2,4 за кубометр води – це і є сума недофінансування українських водоканалів саме за напрямком розвитку й оновлення основних фондів, а також для гідної оплати праці. Якщо помножити на кількість поданої води за рік, легко вирахувати суму недоотриманих коштів на розвиток підприємств.

Залишилося екстраполювати зазначене недофінансування на десятки років нехтування суспільство проблем водоканалів.  Сухі цифри, зазначені у Національній доповіді про якість питної води та стан питного водопостачання в Україні, лише підтверджують жахливий стан галузі.

Наприклад, кількість встановленого водопровідного насосного обладнання складає 10 593 одиниць, з яких 2 224 потребували заміни та було замінено протягом 2021 року – 1 093 одиниць насосів або 49,1 % від потреби. Загальна протяжність водопровідних мереж становить 82,9 тис. км, зокрема старих та аварійних – 27,3 тис. км або 33 %, а протягом року було замінено 0,679 тис. км або 2,5 % від потреби.

Як війна позначилася на роботі водоканалів по країні?

З початком війни ситуація почала стрімко погіршуватися. У зонах активних бойових дій, де водоканали зіткнулися з руйнуваннями виробничих об’єктів та мереж, вона стала катастрофічною. Оперативне реагування гуманітарних організацій дозволяло водоканалам так чи інакше продовжувати роботу.

Проте є проблеми, які торкнулися водоканалів на всій території країни, навіть там, де відносно спокійно. Через безпрецедентний від’їзд споживачів обсяги реалізації води знизилися, падіння сягали до 50%. Зрозуміло, що через це доходи водоканалів зменшилися, а збитки стрімко зросли. Невпинно дорожчає електроенергія, витрати на яку в структурі тарифу перевищують 25-30%. Через порушення логістичних ланцюжків у 4 рази подорожчали реагенти, які доводиться закуповувати переважно за кордоном.

Страждають водоканали і через обстріли об’єктів енергопостачання, адже процеси очистки стоків, підготовки і транспортування води неможливі без електрики. Кошти потрібні на забезпечення додаткових джерел живлення та ремонти обладнання, що потерпає від перепадів напруги та понаднормових навантажень.

Звичайно, потужну підтримку підприємства галузі отримують від міжнародних організацій. Асоціація "Укрводоканалекологія" тісно співпрацює з ЮНІСЕФ, Міжнародним комітетом червоного хреста, Міжнародною організацією з міграції. Міжнародні донори не тільки надають реагенти, обладнання та матеріали, а й фінансують проекти з відновлення водопостачання в містах.

Чи триватиме надання цієї допомоги?

У відновленні постраждалих об’єктів – так, але не в утриманні підприємств по всій країні. Водоканали мусять покривати свої базові потреби, а це можливо лише за умови або встановлення економічно обґрунтованого тарифу, або компенсації різниці між незміненим тарифом та витратами. Вирішити питання покриття поточних витрат може лише держава.

Чим загрожує ситуація, коли тариф не покриває реальних витрат?

Відповідь одна: неминучою катастрофою, і війна тільки пришвидшує цей процес. Пересічні споживачі можуть не здогадуватися про те, яких зусиль потребують підготовка води та водовідведення за умов відсутності ресурсів і застарілого обладнання. Усі резерви водоканалу рано чи пізно вичерпаються і тоді підприємство перестане функціонувати. Врятувати країну від такого песимістичного сценарію здатна лише держава. Штучне стримування тарифів не може тривати вічно і не вирішує проблему. Може здатися, що зростання вартості послуг стане критичним для населення, особливо в ці тяжкі часи. Однак усе можна вирішити, якщо підійти до проблеми розважливо.

Зростання тарифів не стане обтяжливим для більшості споживачів, у тому числі й бізнесу. Потрібно лише подбати про незахищені верстви населення. Для цього необхідно передбачити компенсаторні механізми: субсидії та пільги пенсіонерам, багатодітним родинам, людям з інвалідністю та всім іншим, хто цього дійсно потребує.

Якщо підвищення тарифів "залишиться під забороною", то треба хоча б спрямувати кошти на покриття базових витрат водоканалів з держбюджету. Це потребуватиме додаткової роботи, зокрема внесення змін до кошторису на 2023 рік.

Треба змінювати саму систему формування тарифу

Від чого саме залежить вартість тарифу на воду?

Вартість тарифів залежать від рівня цін та тарифів на складові витрат на виробництво послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, основними з яких є:

Електроенергія, яка живить все обладнання та технологічні процеси.

Витрати на матеріали для очистки води та знезараження стоків. При відсутності необхідних реагентів водоканал не зможе гарантувати очистку води для забезпечення належної її якості відповідно до вимог Державних санітарних норм та правил та буде вимушений припинити водопостачання для запобігання виникнення техногенної катастрофи та для уникнення

Джерело